Om
frelse.
Fortællingerne bag det
abstrakte begreb
|
Om
kernen
i det kristne
evangelium
|
|
|
Gudstjenesten
som kult.
Nadveren
som ritual.
Hvad er det dog, vi foretager os sammen ?
Artikel af
Peter Værum 2007.
Igen
og
igen må man spørge sig, når man går til gudstjeneste: Hvad er det dog
vi er i gang med at foretage os sammen ?
I fællesskab.
Som menighed ??
Gudstjenesten, denne
underlige blanding af
fællessang (som til en familiefestfest), højtlæsning (som til
undervisning) og prædiken (som til trænerens pep-talk i
omklædningsrummet før en vigitg sportskamp) og symbolsk fællesspisning
(som vist ingen andre steder – måske kan man sammenligne med hvidvinen
og
ostepindene til en fin reception i anledning af at noget nyt tager sin
begyndelse…).
Hvad
er det dog vi er igang med at foretage os sammen ???
Med en præst i mærkelige
gevandter fra
1600-tallet, mange steder i dag også forsynet med en antenne-lignende
stykke højteknologi som et bånd fra ørerne rundt om hovedet og frem mod
munden, som står i trådløs forbindelse via radiobølger til højttalere i
kirkerummet – man mærker virkelig sammensmeltningen af fortid og
fremtid, når man ser disse præster med sidste nye i mikrofoner,
menneskets begyndende sammensmeltning med maskinen.
Og hvor man i stedet for
at træde frem og
sige til menigheden: "I dag skal vi synge nr. 15 i salmebogen" – to
dage før, af hensyn til organisten, indtaler en række numre på diverse
telefonsvarere eller sender dem med e-mail, som af en kirketjener eller
en graver, eller, hvis han er syg, hans honorarlønnede vikar, hænges op
med fint ciselerede numre på væggen, hvor de særligt indviede, der
kender denne ordning kan orientere sig om "salmevalget".
Hvad er det dog, vi er i
gang med at
foretage os sammen?? En underlig samling af forskellige
ritualer, et fornemt stykke kulturhistorie, et stykke levende museum,
der en finkulturel foreteelse (som at gå til en klassisk
symfoni-koncert, eller til "Elverhøj" i Det kongelige Teater, hvilket
som bekendt jo også forudsætter en masse forkundskaber og er en sublim
oplevelse for det mindretal, der "forstår sproget" (og som kan være
stille, mens det foregår….)).
Man kan svare på mange
måder.
Her vil jeg forsøgsvis
undersøge, om ikke
det kan kaste lys over sagen, at betragte gudstjenesten med dens
hovedritaul nadveren, som kult.
Da Klaus
Hoffmeyer tiltrådte som
skuespilchef ved Det Kongelige Teater, udtalte han sig positiv
om den gamle kulturinstitutions opgave som traditionsbevarer. Han
sagde:
-Man
må gøre sig klart, at det er kult.
Klaus Hoffmeyer ville
gerne spille Elverhøj
og Holberg og "Inden for murene". For det er det nationale fællesskabs
kult.
Når
vi knæler ved nadverbordet, i fællesskab modtager brødet og vinen,
deltager vi i det danske samfunds officielle kultdyrkelse.
Fra gammel tid har
kulten været menneskers
måde at omgås guderne på. Tidligere var det ofringer, brændofre,
mysteriehandlinger, åndemaneri og ekstatiske danse. I dag er det lidt
mere civiliseret og gennemtænkt. Lidt mere borgerligt, om jeg så må
sige. Det er ikke ment negativt, det kan ikke være andet, når det er
samfundets officielle form for kult.
Kulten er en
ikke-intellektuel,
ikke-kundskabsmeddelende, men oplevelsespræget og fælleskabs-stiftende
samværsform.
Kulten
er som alle ritualer med til at give identitet, løfte, tolke,
synliggøre og dervej højne fællesskabet. Mens det i de fleste andre
ritualer, vi kender til (f.eks. at gå rundt om juletræet med hinanden i
hænderne, eller løfte glasset og sige skål, eller synge "Der er et
yndigt land" til en landskamp) er en snævert defineret
gruppe, der bliver bedre sammentømret og får identitet og korpsånd
(familien, vennekredsen, landsholdet, nartionen) er det ved
kulten det størst tænkelige fællesskab, der forvaltes. Et fællesskab,
der inkluderer den højest tænkelige magt, skaberen, ophavet, den
levende Gud.) Ikke bare os – men fællesskabet med Gud,
plejes, dyrkes.
Man
kan sige, at nadveren er menneskers måde at honorere det faktum på, at
tilværelsen er gådefuld. Livet grunder sig i et mysterium.
Menneskelivet er underfuldt. Derfor kan man ikke blot svare ved at lave
klasseundervisning i kristendom eller holde foredrag om troen. Man må
etablere en kult. Hvor vi principielt ikke kun er tilhørere eller
tilskuere, men deltagere – i en fælleshandling, hvor Vorherre Kristus
også er med.
Ikke
for at blive klogere. Deltagerne i gudstjenesten ved i forvejen alt om,
hvad kristendom og tro er. Ellers sad de der ikke. (Dette gælder
naturligvis "de faste kirkegængere", ikke moderne dåbs-familier og
andre kirkefremmede, der mere føler sig som tilskuere til et mærkeligt
"skuespil", og som i bedste fald intuitvt fornemmer, at de som vidner
til et kultisk drama er tæt på det hellige).
De gamle
trofaste damer på kirkebænken ved alt om, hvad kristendom er. Præsten
skal ikke tro, han kan fortælle dem noget nyt. Med deres livslange
erfaring er det meget klogere – måske ikke intellektuelt – men med
henblik på troen. Tit kender den faste menighed både salmebogen,
tekstrækken og historierne bag, meget bedre end den unge præst, der
leder gudstjenesten. Så man skal gøre, sig klart, at gudstjenesten er
ikke kunskabsmeddelelse eller mental formidling af information – det er
kult.
Kulten
skaber et ordløst fællesskab, vanskeligt at definere, som ikke gør os
klogere, men gøre os til nogle andre, giver os identitet, korpsånd,
handlekraft – fra at være et nummer i rækken, udstyret ved fødslen med
et personnr. – går vi ud fra kirken som et Guds barn, en Guds tjener,
en forgældet tjener, der har fået regnskabet gjort op og fået
"gældsanering", klar til fornyede opgaver i tjeneste for næsten.
Vi forvandles fra at
være "lokalbefolkning",
med afvigende holdninger og særskilte egeninteresser, til at være
menighed.
Alle ordentlig
kulthandlinger bæres af en
underliggende fortælling.
(Religionsforskere
kalder denne fortælling, der begrunder en kultisk handling for en myte;
men erfaringsmæssigt er det i kirkelige kredse farligt at bruge det ord
– det kan lede til store misforståelser.)
I 2. mosebog i
Det gamle
Testamente fortælles der en herlig og dramatisk historie om påsken. Der
berettes om, hvordan israelitterne drog ud fra trældommen i Ægypten
under dramatiske omstændigheder, efter at 10 plager havde gjort den
regerende Farao mør. Dødsengelen havde hærget, men var gået forbi
israelitternes huse, hvor der var smurt offerblod på dørstolperne i den
levende Guds navn. Opbruddet foregik i størte hast.
Fortællingen indgår som
led i det sæt af
love og ritualer, som Moses anviser – med henblik på fremtidens
ordninger og fremtidens gudsdyrkelse - efter at have været oppe på
Sinais bjerg og modtaget lovens tavler af Gud. "Når I da kommer til det
land, jeg, Herren, vil give jer, skal I overholde denne skik", står
der. Og så gives der anvisninger på, hvordan man skal spise lam med
bitre urter og usyret brød samt en masse andre anvisninger, som næsten
forvandler 2. mosebog til en kogebog. Alt sammen for at mindes
hastværket, den første påske, da Gud Herren frelste sit folk fra
trældom og dødsenglens hærgen.
Derefter står der:
"Dette skal I overholde
som en forordning
for jer og jeres børn til evig tid. Når I kommer til det land, Herren
vil give jer, sådan som han har lovet, skal I overholde denne
skik. Og når jeres børn spørger, hvad det er for en skik, I
har, skal I svare: Det er påskeoffer for Herren, fordi han i Ægypten
sprang israelitternes huse over, da han slog Ægypterne ned, men skånede
vores huse." (2.mos 12, 24-27).
Bag alle ritualer og
alle kulthandlinger
ligger der en grundlæggende fortælling. Hvorfor gør vi sådan som vi
gør?? Hvad er det dog, vi er i gang med at gøre.
Da fortællingen om
udvandringen fra Ægypten
blev skrevet ned, er man i de jødiske menigheder i fuld gang med at
holde påske. Det er et fast ritual, og en hver jødisk familie kender
spisereglerne. Og man kan være sikker på, at der til det festlige
påskemåltid er et velopdragent drengebarn, der spørger: "Hvorfor har vi
denne skik?" Det er han omhyggeligt blevet instrueret i – og det giver
familiefaderen anledning til at fortælle historien om Guds frelse, og
om hastværket, dengang da dødsenglen truede hans folk.
På samme måde ved
bryllupsfesten. Her lyder
spørgsmålet: "Hvorfor skal en mand forlade sin fader og moder og holde
sig til sin hustru?". Og svaret gives ved at fortælle om Adam og Eva.
Sådan har Gud skaberen villet det. Mennesket er skabt som mand og
kvinde, livet er ment som et Paradis, og kærligheden mellem
kønnene opfattes som en gave til menneskene. "Derfor skal en mand
forlade sin fader og moder og holde sig til sin hustru og de to skal
blive ét kød". Efter den fortælling er der rig lejlighed til at feste
og fejre kærligheden.
Hvilken fortælling
ligger der da bag
nadveren? Hvilken fortælling skal besvare spørgsmålet: Hvad er det da
for et underligt foretagende, vi har gang i ??
Ja, man kan svare på to
måder. Man kan
henvise til indstiftelsesordene. Vi knæler her ved nadverbordet, som
menighed, i fællesskab, fordi Jesus Kristus i den nat, da Han blev
forrådt, tog brødet og vinen og gav sine disciple det, samtidig med at
han tolkede brødet og vinen som sit legeme og blod, der i al fremtid
skulle være pantet på syndernes forladelse.
Men man kan også henvise
til den indledende
nadverbøn, hvor de vigtigste ord er: "Opstandne Herre og frelser, du
som selv er til stede i blandt os, med al din kærligheds rigdom". Også
de ord rummer en velsignelsesrig historie i sig. Historien om de to
afgørende dage, påskesøndag og pinsedag. Påskesøndag, hvor Kristus
viste sig som den opstandne - og pinsedag, hvor det viste sig, at
Kristus på trods af død og begravelse og alskens uretfærdigheder kunne
være usynligt til stede i sin menighed, i sin ånd. Intet kan skille os
fra Guds kærlighed. Intet kan hindre Kristus i at være til
stede hos os, når Han vil og hvor Han vil. Ikke store afstande kan
hindre det. Stormen og bølgegangen på søen kunne ikke hindre det,
dengang. Ikke to tusind år, der er gået siden Han vandrede på jorden.
Selv ikke den fysiske død. Selv ikke Langfredagssmerterne. End ikke
vores hårdhjertethed og kulde, end ikke vores manglende tro og
manglende ildhu. Intet kan hindre Kristus i – som den opstandne – at
være til stede hos os med al sin kærligheds rigdom. Ikke synligt, men i
ånden, naturligvis. For troen. Som et fælles forestillingsbillede,
udløst af en fortælling om påskemorgen og pinsedag. Som et led i
ritualet.
Det
er den fortælling og den tro, der forvandler et tilfældigt sammenrend
af kirkegængere, der er kommet i kirke ud fra blandede og
uigennemskuelige motiver, til menighed.
|
|
|
RUNDTUREN:
|