af Peter Værum,
cand.teol., Gl. Rye
Artikel
i Præsteforeningens Blad 1992/52
Hvad er dét
- at våge
?
Nattevågen
er en religiøs praksis - på linje med faste, tavshed, bøn, retræte -
der i kristen sammenhæng har været anvendt siden oldkirkens dage.
Nattevågen består i, at man frivilligt,
som led i et
personligt fromhedsliv, i fællesskab med andre, der har samme
intension, holder sig vågen, hvor man ellers ville sove.
Man sidder stiIle, sammen med andre med
samme
intension, ubevægelig, i sin egen bøn eller meditation, prøver at
standse tankerne, forsøger at holde koncentrationen på et objekt, et
billede, et bibelord, eller hvad éns sædvanlige praksis ellers
tilskriver én, i lange tidsrum, f.eks. på halvanden time, natten
igennem.
Efter tradition våger man ofte inden de
store
højtider, f.eks. påskenat. Begrebet "at våge" anvendes også om
liturgiske traditioner, med tekstlæsning, gudstjeneste, messe etc. om
natten. Glemt tradition
Nattevågen er en glemt religiøs praksis i vor protestantiske
del af kristenheden.
Den hører vel nu om dage kun
klostertradition til,
men kan efter mit skøn med fordel genoplives - for mennesker, der
ønsker en mere aktiv og eksistentiel form for tilegnelse af det
religiøse. Luther var
betænkelig, ud fra sine
erfaringer i klosteret, ved mange former for fromhedsøvelser; fordi de
i hans sammenhæng kunne føre til forsøg på "selvfrelse" - en
gerningsretfærdighed, som på hans tid var udbredt som middel til
frelse. I vore dage ligger den form for selvretfærdighed næppe for
dagen som en aktuel faldgrube. I hvert fald ikke som betingelse for
frelse. Tværtimod er
personligt fromhedsliv
noget, der næsten ikke findes; enkelte steder forsøger man forsigtigvis
at oparbejde et fællesskab omkring disse ting - måske af, hvad man
kunne kalde mentalhygiejniske grunde. Ørkenerfaringerne
Hvor
faste er aktiv, frivillig afholdenhed fra at spise, cølibat er
frivillig afholdenhed fra seksualitet, tavshed afkaldet på at tale i et
vist tidsrum, sådan kan nattevågen defineres som frivillig afkaid på
søvn og nattehvile. Og
man kunne lave en parallel
til retræte: frivillig afkald på den sædvanlige geskæftighed. Og
meditation: Afkald på tanker og den sædvanlige identifikation med
ego'et. Og bøn: Afkald på den sædvanlige identifikation med egenviljen
og egeninteressen. Man taler
om
"ørkenerfaringer" - ud fra billedet af Israels folk og ørkenvandringen
med dens afsavn, før man nåede frem til det forjættede land. Hvad
der som tvang er en lidelse, sult, seksuel frustration, søvnløshed,
arbejdsløshed - kan med udbytte gøres ud fra et psykisk overskud:
frivilligt - faste, cølibat, retræte, vågenætter. Med det formål at
skærpe opmærksomheden for Guds gode gaver, opleve øget bevidsthed
omkring det gudsskabte liv. Hvis
man i et
ægteskab er uvenner og derfor ikke taler med hinanden, er det hæsligt.
Men hvis man ud fra et personligt overskud beslutter at afstå fra at
tale, f.eks. i tre dage, kan det blive en dyb, personlig oplevelse, til
berigelse. Hvis man ikke har
mad, hvis man sulter, er det ulideligt. Men frivilligt at faste giver
god mening. At
ligge vågen om natten, fordi man har problemer, skal man ikke ønske for
nogen. Men at våge en nat igennem, hvor man i kvalificeret forstand
foretager sig ingenting, er en opbyggelig oplevelse. Hvad der er ulideligt, når man er nede i en
bølgedal, kan være en en lærerig oplevelse, når man er "oppe".
Ikke
sult, men faste. Ikke seksuel frustration, men frivillig afholdenhed.
Ikke kommunikationsvanskeligheder, men tavshed. Ikke søvnløshed, men
nattevågen. Den kristne
tradition
I sig selv er
nattevågen et almenreligiøst fænomen, praktiseret i alle kulturer til
alle tider.
Men
i en kristen sammenhæng får denne praksis naturligvis sit ganske
særlige fortegn. Som
led i et kristent menneskes fromhedsliv sker nattevågen naturligt i en
kirke, i et fællesskab med andre, hvor den personlige praksis sættes
ind i den ramme, som kirkens rum giver. Fra
oldkirkens første dage kender vi faste, vågen og bøn som led i
menighedens fællesskab. Man
har antageligvis taget anledning af Det nye Testamentes gentagne
opfordringtr til årvågenhed. - Våg og
bed! I
Apost. gern. 2o,31 taler Paulus til de ældste i Efesus:
"Våg derfor (gl. oversætt.) - og kom i
hu, at jeg i tre år, nat og dag, er blevet ved med at påminde jer hver
enkelt med tårer". Kol.brevet
4,2: "Vær udholdende i bønnen og årvågne i den med taksigelse".
1. Peters brev 5,8: "Vær ædru og våg".
Opgaven er: øget bevidsthed. (Jeg har
udfoldet dette tema bredere i min bog "Frøer og farisæere", Klitrose
1992). Også i evangelierne
opfordres der til agtpågivenhed til det yderste: Markus 13,36: Når Herren kommer, skulle han
nødigt finde tjenerne sovende. Matt.
25, 1-13: De 5 brudejomfruer, der falder i søvn og kun har olie på
lampen, når brudgommen kommer, møder ingen nåde. Og ikke mindst Jesus i Getsemane: ,,Bliv her
og våg med mig' (Mk. 14,32-39 par). Hurtigt
har man erfaret, at der kunne indvindes øget bevidsthed og et dybere
engagement ved systematisk at anvende vågenætter, næsten som en teknik.
Hvorfor
gør man det ?
I
alle religioner, til alle tider har man kendt til nattevågen. Men i
vores protestantiske sammenhæng, ikke mindst i det 20. århundredes
sækulariserede kultur, er det som nævnt en glemt tradition.
Hvorfor i alverden begynder
mennesker da, forsigtigt og tøvende, at genoplive sådanne asketiske
former for religiøs praksis? I
vores kulturelle kontekst, Danmark i 1990'erne, lader nattevågen sig
nok bedst forstå ud fra religionspsykologiske termer. Jung
taler om individuationsprocessen, hvor mennesker af indre nødvendighed
eller ydre idealer drives til at forsøge at ændre ved de vanemæssige
struktureringer af personligheden. I stedet for blot at være et "jeg"
(Kierkegaard), prøver man at blive et Selv.
Har
man først påbegyndt en sådan proces, søger man lejligheder til
fordybelse og til at bevidstgøre så mange ressourcer i sjælelivet som
muligt. I flg. Jung dækker
personligheden
mere end jeg-bevidsheden, ego'et. Vi kender det fra drømme, oplevelser
med glimtvise erkendelser af noget højere, selvransagelse, eller måske
tilstande, hvor vi er "ude af os selv", også positivt forstået som
selvforglem- mende hengivenhed, kærlighed, offervilje osv. Og
mennesker, der ud fra et eksistentielt engagement arbejder med disse
ting, erfarer hurtigt, at det lønner sig at opøve den bevidsthed, der
ligger ud over den daglige "jeg"-bevidsthed. Alle
kender til, at der er en dybereliggende "stemme", der sjældent høres.
Til daglig overdøves den af de vanemæssige tankegange, vurderinger,
bekymringer, fordomme. Men
bliver man stille - bevæger sig ud i naturen - eller ind i en kirke -
kommer en anden røst til orde. Samvittighedens stemme. Og måske også noget endnu dybere. Man kan bevidst vælge at bringe sig i
situationer, hvor den stemme, eller den tone, den streng i én, får
mulighed for at lyde. Nattevågen
er for mennesker, der har prøvet det, en oplagt mulighed i den
henseende. Også
fordi nattevågen kræver en beslutning. Det er vanskeligt for
fortravlede mennesker at indstille sig på at ofre den tid, bruge en nat
på et sådant formål. Men netop derfor, når man har
besluttet sig, får man næsten fordybelsen forærende. Man kan formulere formålet således: At øge
bevidstheden. For
et menneske, der identificerer sig med den kristne tro, sker dette
arbejde med sig selv i tillid til, at når jeg bliver stille, vil Gud
tale. Ånden er der, hvor ego'et ikke fylder op. Hvis jeg'et
træder til side, vil Guds verden folde sig ud i nærhed, omsorg og øget
erkendelse. Mangfoldige
oplevelser med meditation og bøn bekræfter da også dette. Det er en
påstand, i sagens natur lidt svær at dokumentere... Man
kunne også gøre sig nogle betragtninger netop ud fra Biblens tale om
"årvågenhed". Det nye Testamentes gentagne opfordring til at våge og
bede spiller ind i en sprogbrug omkring begrebet - at sove.
Vi
sover I vores liv. Vi er ikke opmærksomme, hverken overfor Guds gode
gaver - eller næstens tarv. Vi fortrænger, projicerer, danner
forsvarsbarrierer, nærer illusioner. Vi er blinde, vi sover.
Nu er "vækkelse" et så belastet begreb.
Man vil nødig lyde som en vækkelsesprædikant. Alligevel: Den religiøse tradition med
vågenætter er et forsøg på at vågne op ! At
undgå at sove i sit liv.
Mennesker
også i vort land forsøger at realisere nogle af disse tanker på et
eksistentielt grundlag. Der tales om personlig vækst, udvikling,
spiritualitet osv. For
sådanne mennesker kan
det at våge være en god lejlighed til at indvinde øget bevidsthed - og
er man personligt motiveret for at det skal ske som led i den kristne
tradition, ville det da være synd at overse de ressourcer, der ligger
her. HVORDAN GØR MAN ?
Én
af dem, der på et nyt grundlag har introduceret disse tanker, er dr.
phil. Jes Bertelsen, som arbejder med mennesker i en aktiv
udviklingsproces. For nogle år siden tog han initiativ til at opfordre
mennesker til at våge, som led i deres spirituelle vækstproces.
Fra dette arbejde kender jeg
traditionen i praksis - og det er ud fra Jes Bertelsens begreber om
søvn og vågen, jeg mener, at man bedst våger i perioder på halvanden
time ad gangen. Efterfulgt af en kort pause, hvor man drikker lidt varm
te, strækker benene etc. - inden næste periode på halvanden time.
Ved
at sidde stille, med rank ryg, med lukkede eller åbne øjne efter ønske,
i netop en periode på halvanden time, sikrer man sig, at man er vågen i
en periode, hvor man ellers ville drømme. Fra søvnforskningen ved vi,
at søvnen er delt op i disse perioder på halvanden time, hvor man dels
drømmer (REMsøvnen), dels ligger i dyb, drømmeløs søvn - og ved at våge
i en samlet halvanden times periode indvinder man erfaringsmæssigt den
indsigt eller energi, der ligger i drømmenes billeder. Jeg
har oplevet nattevågen på Vækstcentret i Nr. Snede, i folkekirkelig
sammenhæng i Hvidovre Kirke i København, i Assisi (hvor vi sad i fri
luft, en lun septembernat med udsigt over den Umbriske Dal...) - samt
ved mere private leiligheder. Min
personlige
oplevelse er, at nattevågen bedst lader sig gennemfere, hvis man har en
meditativ praksis i forvejen. Bl.a. af den højst kontante grund, at det
er svært at sidde. KUNSTEN AT VÅGE
Halvanden
times ubevægelig stillesidden kræver faktisk træning. Bedst bruger man
en meditationsskammel eller lignende. Mange kirkebænke er ikke
anbefalelsesværdige til formålet. Man holder ryggen helt ret, sørger
for at sidde varmt, uden træk, med et tæppe el.lign.
Megen nattevågen kommer i begyndelsen
til at handle om smerte. Ondt i enden, simpelthen. Man
konfronteres med kroppen, og erfaringsmæssigt er det nyttigt at tolke
dens signaler som ego'ets protest mod at blive skudt til side. Man
mærker sin egen modstand. Hvorfor
sidder jeg
egentlig her? Hvad er det for et vanvittigt forehavende, jeg har
indladt mig på..? Hvorfor ikke ligge i sin gode seng?? Hele individets
vanetænkning, stress, selvbehagelighed melder sig - i skikkelse af
stress, rastløshed - og smerte. Det prøver man så at sætte sig ud over,
retter tankerne mod det tema eller det bibelord, man har besluttet sig
til at meditere over - og holder ud. Hvad
man ellers "oplever" lader sig af gode grunde ikke beskrive. Man
prøver netop at være i en tilstand, hvor der ikke er sprog, ikke
tanker, ingen domme eller fordomme, ingen forventning, men kun åbenhed
og væren. TOLKNING
(Jeg prøver alligevel....)
Alligevel
kan man gøre sig sine betragtninger - om ikke andet, så netop ud fra de
indledende besværligheder, modstand, rastløshed osv. Personligt kender jeg det fra ti års
meditationspraksis. Meditation
er menneskers forsøg på at blive stille. At standse tankerne, slippe
den vanemassige identifikation med "jeg"ets bekymringer, tanker,
vurderinger, begreber om verden, høj/lav, dit/mit, synder/retfærdig,
nær/fjern, vigtigt/uvigtigt. Der
er forskellige teknikker, efterhånden vokser vores viden om, hvordan
man bedst gør. Alle tjener
de det formål, at standse ego'ets begrænsede form for
bevidsthedsproduktion. Og
igen: Det kristne element kommer ind i tilliden til, at når "jeg"
træder til side, vil der være en magt, man trygt kan hengive sig til.
Ånden, Kristi nærvær, Guds omsorg. Man blivev mødt, modtaget, hørt.
Egentlig er det selvmodsigende at prøve
at i ord at skildre disse bestræbelser, når deres værdi jo netop ligger
i, at man selv erfarer, hvad der sker, når man
bringer sig selv eksistensielt på banen.
Med
en lidt flot formulering kan man sige, at Jesus selv anviser en
effektiv medationsteknik. I Mattæusevangeliets kap. 7, i
Bjergprædikenen. Han siger - to ord:
"Dømmer ikke".
Hvis man prøver at fordybe sig i dette råd, åbner en verden sig.
Det
siges, at man kan opleve glimt af "højere bevidsthed", intuition,
visioner, en enhed eller sammenhæng bag de atomiserede fænomener i
vores sædvanlige virkelighed. Hvad man især oplever, når man våger, er
efter min erfaring, først og fremmest sin begrænsning. Man kan ikke
koncentrere sig. Visionerne lader vente på sig, fordi opmærksomheden
gled hen på middagsmaden i morgen, eller et møde i næste uge. Tankerne
løber, rastløsheden melder sig. Man prøver at koncentrere sig; men hvad
man lærer, er, hvor svært, det er. Hvor
hårdnakket jeg'et holder på sit. Sine domme.
Vurderinger, meninger, sympatier, antipatier, idiosynkrasier. I årevis.
Man lærer, hvor svært det er at standse
tankerne. At være uden dømmen: Jeg
har selv besluttet at koncentrere mig, f.eks. 2o min. om et skriftsted
fra Det nye Testamente. Eller et billede. Eller mit åndedræt (en
udbredt begynderteknik). Alligevel sidder jeg igen
og igen og planlægger indkøbene til middagen i morgen. Hvem
er da jeg ? Den, der beslutter
- eller den, der distraheres. Hvad vil jeg ?
Hurtigt
mærker man, at man ikke er sin egen herre. Man mærker, hvordan man er
sin egen modstander. Det gode, som man vil, gør man ikke (Rom. 7).
I
stedet for nu at irriteres, eller plage sig med selvbebrejdelser, siger
alle spitituelle vejiedere og alle, der har forstand på bøn og
meditation, at man roligt skal vende tilbage til forsøget på
koncentration. Man skal være opmærksom. Ikke dømme, ikke irriteres,
acceptere, at sådan er det. Lidenskabsløst
skal man betragte den indre kamp. Erfaringen
er, at når man først når til at tilgive sig selv, ændres dynamikken.
Man mister stadig koncentrationen. Men oplever sin grænse. Men
netop gennem at opleve sin grænse, ambivalensen, tykhudetheden,
stressfaktorerne, 1ærer man også om noget andet - hvis man da kan
acceptere, at sådan er det. Man
lærer noget
om forholdet mellem en selv, og omverdnen. Hvordan man spærrer sig selv
ude fra den virkelighed, der måtte være der. Tænk, hvis Guds nærvær var
en realitet. Det tror man jo, sådan set, på. Men tænk, hvis det kunne
opleves. Desværre. Man
kender sin egen grænse for godt, nu. Men
samtidig
lærer man noget om det uopnåelige. Gennem dets fravær. En dyb
forståelse for, hvad man kunne kalde ..mildheden i kosmos. Eller Guds
medgørlighed. Alle ord er utilfredsstillende. Alle. Men i erfaringen af ens egne grænser, af
forhærdetheden, der spærrer for det høje, lærer man også noget om det
høje. Mere
har jeg ikke lyst til at sige.
Hvad der ligger ud over erfaringen af
grænsen, lader sig vel I det hele taget næppe sige. Dt er netop den personlige,
religiøse erfarings område. Man
skal nok ikke forvente at komme ud I de grænseegne hverken den første
eller den anden vågenat. Dertil er mennesket for hårdhudet. Dets ego er
for velkonsolideret. Men -
at fastholde opmærksomheden på det en hel vågenat igennem - er en
vigtig, personlig, eksistensiel oplevelse. |