Sjælen
artikel af cand. teol. Peter Værum (1994).
Stillet
over for spørgsmålet om den menneskelige sjæl
er det
svært at holde begreberne klare. I det 2o. århundrede har tænkerne -
herunder også teologerne - tilsyneladende opgivet at tale om menneskets
sjæl, velsagtens ud fra en fornemmelse af, at forskere og
kulturdebattører ikke kunne tale om sjælen uden at sætte deres
videnskabelige troværdig hed på spil.
De
følgende betragtninger kan næppe klare begreberne.
Men kunne
det tjene til en frugtbar forvirring af begreberne, er det vel heller
ikke forgæves?
Det er en
umulig opgave at definere, hvad sjæl er.
Men som med så
mange begreber fornemmer vi straks, når fænomenet mangler. (Som med
sprognormer: Det er svært at fastlægge, hvad der er rigtigt dansk - men
man mærker straks, når det er forkert. Og som med god kunst: Ingen kan
sige, hvad det er - men vi er ikke i tvivl, når det er talentløst ...).
Hvad sjælen er, må få stå hen - men mange har en klar oplevelse af, når
et menneske mangler sjæl. Denne frysende fornemmelse, man får, når en
person, et kunstværk, en situation, et teaterstykke, et samfund, er
sjælløs. En robot, en maskine, en strategisk udtænkt kalkule, et
bedøvet, åndløst selskab - sjælen gør sig gældende ved den gysende
følelse af umenneskelighed, der breder sig, når den ikke er der.
I
middelalderen fortalte man legender om, hvordan man
kunne miste
sin sjæl. Man kunne sælge sin sjæl til Fanden. Alt hvad hjertet begærer
kan han skaffe et menneske: Guld og glamour, prestige og komfort,
succes, karriere, kvinder, evig ungdom - alt. Fanden kan skaffe én til
tops - men det har sin pris. Man sætter sin sjæl i pant. Man mister sin
menneskelighed af det.
For godt
200 år siden drog den svenske
naturvidenskabsmand Emanuel Swedenborg ud på en rejse. Han ville finde
den menneskelige sjæl. På det tidspunkt, hvor han begav sig ud på sin
rejse, var han ellers en rationelt indstillet, praktisk mand. I den
svenske stats tjeneste havde han udmærket sig som økonomisk rådgiver
med speciale i valutaspørgs mål, et matematisk geni, rigsdagsmand,
assessor ved Bjergværks-kollegiet, en højt betroet embedsmand. 48 år
gammel ansøger han pludselig om orlov. Hvorfor dette pludselige skift
indtræffer, forekommer ubegribeligt. Man har gættet på, at en
kærligheds affære måske har rystet ham. Der nævnes en vis grevinde
Gyllenborg. En forelskelse kan åbne til så meget. Nye værdier, f.eks. -
Senere i livet havde han en række meget stærke drømme - eller visioner,
så man kunne også gisne om, at nogle sådanne havde vakt ham.
I hvert fald: han bestemmer sig for at søge den menneskelige
sjæl.
Og videnskabeligt indstillet som han er, bestemmer han sig til at
opsøge den, der indenfor tidens horisont måtte være den største
kapacitet på området: Professor Winsløv, en dansk mediciner, som på det
tidspunkt opholdt sig ved universitetet i Paris. Han var blevet udnævnt
til professor i anatomi og han drev dissektions-studier ved Sorbonne.
Med kniven i hånd ville Swedenborg søge sjælen. Anatomi var en ny
videnskabelig disciplin, af mange betragtet med ringeagt og mistro -
men for en moderne mand som Swedenborg i rationalismens tidsalder, er
det vel konsekvent nok, at man måtte afgøre spørgsmålet om menneskets
sjæl ved at kigge ordentligt efter.
I dag ved
vi godt, at man ikke finder sjælen ved at
dissekere det
fysiske. Man har endog før i tiden mere eller mindre triumferende
hævdet, at videnskaben påviste, at der ikke fandtes nogen sjæl. De
tider er forbi nu. Det var en aktuel problemstilling omkring
århundredskiftet, da lille Ellen kom op at skændes med sin Tante ét og
Tante to (Gustav Wied: "Skærmydsler"). Men det er det næppe mer'.
Modernismens epoke er forbi.
Swedenborg fik selvfølgelig ikke noget ud af
sin
søgen - bortset
fra, at der kom en glimrende lærebog i anatomi ud af det. Men det
behøver ikke være, fordi sjælen ikke er der - måske er det fordi den
videnskabelige tilgang stiller spørgsmålene forkert.
Sjælen finder man ikke ved hjælp af
dissektionskniven. Swedenborg
prøvede, men han blev klogere.
Sjælen er ikke noget organ, sjælen er ikke en form for udrustning,
sjælen er et begreb vi anvender til at skildre en relation - mellem
mennesker, eller mellem et menneske og dets omverden, eller mellem et
menneske og de højere magter.
Den
eneste måde, man kan få noget at
vide om sjælen, er ved at skaffe sig kontakt til sin egen sjæl. Hvis
man vil
være klogere på det sjælelige område, må man at investere sig selv.
Sjælen kan ikke gøres til genstand for neutral, værdifri, "obejektiv"
efterforskning. På samme måde med den kvinde, du elsker: - du lærer
hende at kende ved at elske hende, sandheden om hende kender du først,
når du har sagt ja til at dele livet med hende. På samme måde som med
individuation: - den menneskelige udviklingsproces hen imod at blive
sig selv, et helt menneske, kan ikke beskrives på forhånd;
individuationens mål kender du, når du har gennemløbet processen. Hvad
er sjælen ?
Kun ét kan vi sige
om sjælen: - den
er ikke en del af jegéts udrustning. Al tale om sjælen
bliver meningsløs
hvis ikke man
anerkender, at vor personlighed udgør en større helhed, end vi er
bevidst om. Hvad et individ kender til er jeg'et. Jeg er dét focuspunkt
for bevidstheden, der udkrystalliseres i løbet af de første barneår og
som ret hurtigt kommer til at fylde hele synbilledet. Jeg er, jeg kan,
jeg ejer, jeg bør, jeg fortjener, jeg overhaler, jeg er bedre end...
Drømmene præsenterer os for det faktum, at vor personlighed udgør en
større helhed, end vi er bevidst om. Jeg'et kender ikke til
skyggesiderne, det fortrængte, de uudnyttede ressourcer. Drømmene
præsenterer det vågne jeg for alle
disse ukendte sider af individet.
Én
af de ukendte sider, er sjælen. Sjælen er jeg'ets
modpart. Sjælen ønsker ikke at eje, sjælen har ingen behov for at
overhale, at konkurrere, at råbe
højt. Sjælen næres ikke af æresbevisninger, sejre, erobringer,
territorialudvidelser. Jeg'et næres af æresbevisninger, sejre,
erobringer, ekspansion.
Søger
du sjælen ? - -
How to do it ?
Gå efter de steder, hvor du bliver
bevæget. Sjælen
ytrer sig ikke i ord, men i følelser, stemninger.Hvis sjælen længe har
været gemt væk, overset, er blevet underernæret, kan den kun ytre sig
gennem en overdreven sentimentalitet. En urealistisk rørstrømskhed over
for medynkvækkende billeder eller over for filmscener med forsoning,
gensyn, de elskende der får hinanden. Men
selv denne sentimentalitet ude af al proportion er et vigtigt
pejlemærke på jagten efter sjælen. Udtrykker sig i længsel efter
mening, trang til forsoning, behov for tilgivelse og medlidenhed.
Sjælens åndedræt er ved at give og modtage. Sjælens ilt er
kærlighed. Vores
kulturhistorie rummer vidt
forskellige overleveringer om
sjælen.
I en
groft skematiseret sammenfatning, som vi pædagoger
holder så meget af, kunne man måske stille det op på fig. måde:
I den
hellenistiske tradition (og platonismen) mener man, at mennesket
har en sjæl.
Sjælen er menneskets guddommelige kerne, fængslet i det jordiske
hylster, det usle, urene menneskelegeme. Ved døden frigøres sjælen,
svinger sig fri, op til et paradisisk liv "med vennerne". - - (Grundtvig:
"Med venner i lys vi tale").
I den
gammeltestamentelig jødiske tradition er sjæl og legeme
en
enhed. Både kroppen og sjælen er skabt af Gud, som et uløseligt hele,
mennesket til glæde. Mennesket er en sjæl. Når der
i Det gamle
Testamente står, at hærføreren drog mod fjenderne med 300 sjæle, er der
ikke noget luftigt eller åndligt ved det. En sjæl er et menneske - og
helt konsekvent tror jøderne i almindelighed da heller ikke, der er
noget liv efter døden. Når legemet går til grunde, er alting slut.
Dette
synspunkt er da også det eneste realistiske, mener man,
hvis
man vil forholde sig ædrueligt indenfor moderne tids videnskabelige
horisont. Det er umuligt at antage, har man længe sagt, at bevidsthed
kan eksistere uden materie. Derfor er det vestligt- videnskabelige syn
vel nærmest, at mennesket ikke »har« nogen sjæl; men at sjælen er et
sprogligt begreb, hvormed man pejler sig ind på mellemmenneskelige
fænomener. Kristendommen har formuleret budskabet med anvendelse af
alle disse tre traditioner - alt efter tiden, moden og den enkelte
teologs temparament.
Og som
noget nyt er vii Vesten så småt begyndt at lukke øjnene
op
for østens syn. Den hinduistisk-buddhistiske lære: At det ikke er
mennesket, der har en sjæl, men sjælen der har en krop.
Eller:
Sjælen er den yderste ende af et spektrum, hvor den
anden, mest fysiske ende af spektret er kroppen.
Og så
vælter i disse år alt det nye alternative ind over os.
Meldinger fra clairvoyante om aura og mestre, oplevelser af højere
bevidsthed i meditation, mangfoldige oplevelser af
»sjælen-ud-af-kroppen« og nærdødsoplevelser, fjemhealing etc.etc.etc.
Hvad skal
vi mene?
Er sjælen
det samme som æterlegemet?
Jeg har
med min universitetsbaggrund, min skoling i en sober
akademisk tradition, svært ved at se, hvordan det kan lade sig gøre at
acceptere, at bevidsthed kan eksistere uafhængigt af fysisk stof. Jeg
forstår godt, hvorfor biologer og medicinere har så svært ved at
integrere både et begreb som »sjælen« og den strøm af »alternative«
informationer, der optager så mange i disse år. På den anden side er
erfaringerne efterhånden så veldokumenterede, at det kræver en
ualmindelig tykhudet stædighed at benægte, at de er der. Hvordan de
skal forklares, får stå hen. Vi savner inden for vort vestlige virkelig
hedsbillede stadig en almen tilfredsstillende fælles begrebsramme, der
kan rumme disse fakta. Men at benægte, at de er der, er efterhånden
ignorance, simpelthen.
Når de gamle talte om sjælen, var det så aura'en, de snakkede om? - F.
eks. ved døden, når sjælen forlader legemet: Er det auraens opløsning,
der er tale om?
Går der ikke noget tabt, hvis vi gør sjælen til et nyt,
teknisk-operationelt begreb i Det nye Verdensbillede? Blæser støvet
ikke af sommerfuglevingerne?
Da
Emanuel Swedenborg rejste hjem fra Paris efter sit forgæves
forsøg på at finde sjælen, blev han overmandet af en serie voldsomme
drømme. Han drømmer om kongen (den suverænt styrende kraft i psyken),
side om side med ridehesten (han må tage stilling til hvordan
personligheden anvender råstyrken, instinkterne, libido'en). Han har en
drøm om at stå med nøglen i sin hånd.
Nøglen til spørgsmålet om sjælen, måske?
Fra det ubevidste melder der sig en kraft, som er aldeles overordnet
jeg'et. Han er stillet overfor en instans, der vil noget med ham,
forsyner ham med information, der rummer en fordring - hvis han
overhører disse drømme, er følelsen, at han forråder det dybeste i sig
selv. Jung taler om Selvet. Selvet fortæller ham i en drøm, at han
skamrider sin hest. I sin rejse-dagbog, der samtidig fungerer som
drømme-bog, noterer Swedenborg som kommentar til den drøm, at han måske
ikke burde skrive så fyldige fodnoter til det i forvejen digre værk om
menneskets biologi.
Nej, netop! Det er andre sider, som Selvet ønsker han skal tage sig af.
Han har direkte visioner om Kristus, og om himlen. Han begynder at gå i
kirke.
Markant drømmer han om fagre kvinder. Ofte er de nu ikke så
appetitvækkende. De er underernærede, indespærrede, han forstår ikke de
breve, de skriver. Han pisker dem i nogle af drømmene. I andre
forlyster han sig med dem på det fornøjeligste. Swedenborg tolker ikke
disse drømme seksuelt. I det usnerpede 18. århundrede havde ungkarlen
Swedenborg ikke problemer med den side af tilværelsen. Han tog for sig
af retterne, hvor han kom frem.
Nej - det er den anden, anderledes, side af personligheden, den mand
skal forene sig med. For den intellektuelt overstimulerede embedsmand
og forsker, er det følelserne, troen, intuitionen. Religiøsiteten. Hans
Anima.
Anima er Jungs begreb for det kvindelige i manden. Mandens "bedre
halvdel". Vores forsømte, underernærede, oversete, sjælelige kvaliteter.
Anima er
det latinske ord for sjæl.
Drømmene
er et symptom på, at mennesket er mere end det er
bevidst
om. Jung påviser, hvordan vores personlighed udgør en større helhed end
vores »EGO«. Med drømmene, indskydelserne, anelserne, kaldet, er vi
stillet over for en instans, der bedre end vores "jeg" ved, hvad
psykisk - og måske også fysisk - sind og balance er. Selvet.
Integrationen af anima er indgangen til Selvet. Med Jung's begreber er
der måske leveret et udkast til en ny begyndelse til en samtale om,
hvad sjælen er? November
2oo2
|
|